Creasta Făgărașului de la Vest la Est în 5 zile

De vreo doi ani îmi doresc să fac această tură, iar anul acesta am găsit și oamenii cu care să fac asta. Ce-i drept, a fost și anul transformării dorinței în acțiune, m-am pregătit fizic și mi-am cumpărat echipamentul ce-mi lipsea. Am stabilit itinerarul, sursele de apă, locurile de campat, liste peste liste cu echipament, îmbrăcăminte, mâncare.

Încep cu sursele de apă, cele notate de mine cu detalii. Am ținut lista asta în telefon, în Notes, și a fost de mai mare ajutor decât hărțile salvate. O hartă bunicică ar fi cea de pe transfagarasantravel, dar nu am găsit aici 3 izvoare de unde noi am luat apă, cum ar fi cel de la Lacul Avrig, cel de pe peretele Lespezi, de la Călțun și cel de la 45 min de Ref. Curmătura Zârnei: https://transfagarasan.travel/ghid/tip-locatie/sursa-de-apa/

Turnu Roșu: este o fântană cu apă potabilă în localitate, chiar înainte de intrarea in traseu, pe drumul asfaltat. Nu am testat.

Izvorul amenajat de la Troița, se află puțin mai jos de Mănăstire, pe drumul forestier, înainte de a face curbă la stânga să ajungi la Mănăstire. Nu am testat.

Izvorul de sub Vf. Chica Fedeleșului, vizibil din potecă, sunt multe stânci, iar apa izvorăște din pământ. Nu am testat.

Izvorul din Șaua cu Apă Cumpănită, este o troiță (de fapt, două cruci), pe partea dreaptă cum mergi pe potecă. Nu am testat.

Izvorul de sub Vârful Suru, vizibil din potecă, între Curmătura Surului și Șaua Budislavu. Pe hartă apare ca “Șipotul lui Glasie” (poate seca vara când este secetă). În zonă sunt mai multe izvoare care străbat poteca, dar nu sunt permanente. Am luat de aici, apa a fost bună.

Izvoarele de lângă Lacul Avrig. Unul este in dreapta traseului de coborâre spre lac, iar celălalt în stânga. Noi am ajuns la cel din stânga, urmând semnele albe de pe pietrele din zonă. Nu am găsit exact locul din care izvora, dar a fost sigur, nu pățit nimic de la apa respectivă.

Izvorul de sub Refugiul Scara. Se găsește mai jos de Refugiul Scara, pe valea din dreapta față de traseu. Se coboară aproximativ 50 de metri. Apa izvorăște din pamant. De aici până la Lacul Calțun nu sunt alte surse de apa, iar drumul este foarte solicitant.

Izvorul de la Lacul Călțun. Apa de pe peretele Lespezilor: se merge pe lângă lac, spre perete, unde e stânca umedă; s-a format o potecă ce duce la cel mai bun debit. Recomand o cană să vă ajute la strâns apa. Pentru celălalt izvor, se coboară pe traseul spre Piscul Negru (marcaje: cruce albastră, triunghi albastru) aproximativ 150 de m si, chiar înainte de indicatorul de bifurcație a traseelor, există un loc unde apa izvorăste din pământ. Apa este bună.

Izvorul din Șaua Paltinului. Vizibil din potecă, pe stânga, chiar la începutul urcării în Șaua Paltinului. Super bună apa!

Izvorul din apropiere de Șaua Caprei. Se află la coborare din Saua Caprei, înainte de lac, pe drumul de creastă.

Izvoarele din stânca de dinainte de Fereastra Zmeilor, de sub Creasta Arpășelului. Curg pe peretele stancos, din stânga traseului, cu aproximativ un kilometru inainte de Fereastra Zmeilor, înainte de urcuș. Trebuie urmărit unde curge mai bine, sunt vreo 3 zone, dar la cea de-a doua și a treia debitul era satisfăcător. Apa este bună.

Izvorul de la Lacul Podul Giurgiului. Din dreptul lacului se urmează poteca care ocolește lacul prin stanga, timp de doua minute, până ce se ajunge la locul in care apa izvoraste din pamant. Este ultimul izvor inainte de urcarea pe Varful Moldoveanu, iar urmatorul este abia in zona Lacului Iezerul Triunghiular. In iulie si, uneori, la inceput de august poate fi acoperit cu limbi de zapadă. Nu am ajuns, căci urma să găsim la Podragu.

Izvorul de la Podragu – dacă cumva decideți să campați lângă cabană (abatere de la traseu de 20 min coborâre, 30 min urcare), chiar lângă, în spate, este izvor cu debit foarte bun.

Izvoarele de deasupra Lacului Iezerul Triunghiular. Se coboară in Valea Rea, pe traseul marcat cu triunghi rosu care coboara spre lac. Cam la jumatatea traseului dintre Portita Vistei si Lac, spre dreapta, se desprinde o potecuta firava, nemarcata. Mergand pe ea, la aproximativ cinci minute se intalneste izvorul. O alta posibilitate ar fi coborarea din dreptul Refugiului Vistea, spre Valea Rea, pana se intalnesc grohotisurile pe panta abrupta si inierbata. Urmarindu-le pe acestea in jos se va gasi si izvorul. Nu am avut nevoie, încă mai aveam apă de la Podragu.

Izvorul din apropiere de sub Vârful Galbenele. Dupa șaua Galbenele se coboară în vale, vreo 30 de m, spre zona cu bălți. Bălțile sunt adăpate de un izvor aflat puțin mai sus de ele. Pe acesta l-am ratat, deși era aproape de potecă.

Izvorul de sub Refugiul Fereastra Mică a Sâmbetei. Am coborât cam 100 m în dreapta Refugiului, unde am găsit un pârâiaș. Nu știu dacă era ce trebuie, dar nu mai aveam deloc apă și am folosit pastile de purificare, pentru siguranță.

Izvorul din Fereastra Mare a Sâmbetei. Chiar din Fereastra se coboară puțin, cam 20 de m, pe valea din dreapta traseului, până se intersectează o potecuță  ce merge pe curba de nivel, pe peretele drept al văii. Izvorul se afla la aproximativ 100 de m, pe această cărare nemarcată.

Izvorul din Curmătura Zârnei. Din dreptul Refugiului se coboară aproximativ 50 de m, pe valea din dreapta. Izvorul se găseste în apropiere de stână.

Izvorul de langa Vârful Zârna. Este situat pe traseu, chiar inainte de varf (la vreo 40-45 min de curmătură). Izvorăște din pământ, apa este super bună.

Izvorul din apropiere de Refugiul Berevoiescu. După ce treci de marcajul care arată direcția refugiului nou, este lângă potecă. Este de preferat sa luață apă cat sa va ajunga pana la izvorul din apropiere de Plaiul Foii, deoarece, pentru a ajunge la izvorul Comisu, este necesara o abatere destul de mare de la traseu.

Izvorul din apropiere de Refugiul Comisu. De la refugiu se coboara pe traseul de creasta pana se zareste spre stanga o poteca printre brazi, marcata cu triunghi albastru. Se merge pe triunghi albastru aproximativ 400 de m, pana ce se intalneste izvorul.

Izvorul din apropiere de Plaiul Foii. Se gaseste pe drumul forestier care duce de la Cantonul Silvic Rudarita, la Plaiul Foii. Se afla pe partea dreapta a drumului, la aproximativ 3 km inainte de Plaiul Foii.